Priča o brendu Dell: od sastavljanja računala na koljenima do tehnološkog diva

25. 1. 2021

Danas je Dell jedna od najvećih tehnoloških kompanija na svijetu. Tvrtka zapošljava preko 165 000 ljudi, a njen vlasnik jedan je od najbogatijih ljudi na planetu. Ali nije uvijek bilo tako. Čak i prije nego što je Dell uskočio u prodaju printera i drugih komponenti, njegov glavni proizvod bila su sklopljena računala. Ideja da ih proda rodila se u glavi 19-godišnjeg američkog studenta.

Sadržaj:

  • Osobna računala po narudžbi
  • Doba interneta i pojava printera
  • Povlačenje burze i zvjezdani povratak
  • Osobna računala po narudžbi

    Tvrtku Dell osnovao je 1984. godine - pod imenom PC's Limited - Michael Dell, koji je na zahtjev svojih roditelja studirao predmedicinu na Sveučilištu Texas u Austinu. Dell je brzo shvatio potencijal prilagođenih računala.

    Važna konkurentska prednost bila je i niža cijena uređaja izrađenih po narudžbi u odnosu na gotove modele koje nudi, primjerice, IBM. Posao je krenuo astronomskom brzinom; već u prvoj godini postojanja budući Dell ostvario je promet od 73 milijuna dolara. Tome je znatno pridonijelo osobno računalo Turbo PC, prvi dizajnerski proizvod tvrtke Dell, koje se prodavalo za 795 dolara (današnjih oko 1 990 dolara).

    pcs_limited_turbo_pc_signed_by_michael_dell-nahled2.jpg

    Primjerak Turbo PC-a s potpisom Michala Della.

    Transformacija u Dell (Computer Corporation) uslijedila je 1987. Zajedno s preimenovanjem, tvrtka se počela širiti u druge zemlje; prva baza izvan matičnih Sjedinjenih Država bila je Velika Britanija, a ubrzo nakon nje i druge europske zemlje.

    Uspjeh tvrtke potvrđen je izlaskom na burzu - izdanje dionica koje se javno trguje dogodilo se u lipnju 1988. godine, kada je osnivač imao samo 24 godine. Nekoliko godina kasnije, u dobi od 27 godina, Michael Dell postao je najmlađi izvršni direktor ikada uvršten na popis 500 najvrjednijih kompanija časopisa Fortune. Samo godinu dana prije, tvrtka je lansirala svoj prvi model prijenosnog računala.

    Doba interneta i pojava printera

    Da Michael Dell zna zgrabiti priliku i iskoristiti je na pravi način, svjedoči i činjenica da je njegova tvrtka među prvima počela koristiti internet kao prodajni medij. Dell je s internetskom prodajom krenuo još 1996. (samo godinu dana prije Amazon je pokrenuo online prodaju). U to vrijeme tvrtka je već zapošljavala preko 8 tisuća ljudi i bila je međunarodna korporacija u pravom smislu te riječi.

    Do početka 3. tisućljeća Dell je postao najveći proizvođač računala na svijetu. I počeo je tražiti u kojem smjeru proširiti svoju proizvodnju. Izbor je pao na kućnu elektroniku i računalne dodatke. Tvrtka je počela proizvoditi i prodavati televizore, mp3 playere te – u suradnji s Lexmarkom – i printere.

    U duhu svoje tradicije izrade uređaja za različite situacije, Dell je pokrenuo prvi val sa sljedećim proizvodima:

    • višenamjenski inkjet uređaj (uključen u cijenu za 139 USD),
    • laserski printer (239 USD),
    • laserski printer za velike količine (499 USD, u mrežnoj konfiguraciji za 839 USD).

    U ponudi su bili i Dell toneri. A s njima - tvrtka je pokušala s inovativnim pristupom; kada je korisnik ostao bez tinte u printeru, prozor na računalu ga je preusmjerio na službenu stranicu proizvođača za kupnju drugog uloška.

    Povlačenje burze i zvjezdani povratak

    Svaki put do slave naiđe na prepreku - a Dell je imao sličan trenutak 2013. godine. Prodaja osobnih računala je dugo padala zbog prijenosnih računala i pametnih telefona, a tvrtka se morala suočiti s nekoliko loših odluka. npr. nekoliko godina ranije tvrtka je izgubila nekoliko stotina milijuna dolara zbog neispravno proizvedenih matičnih ploča.

    Sve je to rezultiralo vraćanjem Michaela Della na čelo tvrtke 2013. nakon godina provedenih u nadzornom odboru i povlačenja tvrtke s javnog trgovanja. Uslijedilo je duboko restrukturiranje, kada je tvrtka prilagodila poslovnu strategiju i preuzela, primjerice, EMC Corporation, koja se između ostalog bavi pohranom podataka u oblaku i računalnom sigurnošću.

    U to je vrijeme bila to najskuplja akvizicija tehnološke tvrtke u povijesti; Dell je platio 67 milijardi dolara za EMC Corporation. Tvrtka je tada uložila još 21 milijardu u istraživanje i razvoj. Ali naporan rad se isplatio — 2018. Dell se vratio na burzu i od tada je više nego udvostručio svoju vrijednost dionica.

    A Michael Dell? Osim što vodi tvrtku, 55-godišnji milijarder bavi se i dobrotvornim radom. I sigurno ne štedi; kroz svoju zakladu, koju je osnovao 1999. sa suprugom, donirao je više od 1,23 milijarde dolara raznim neprofitnim organizacijama i društvenim programima tijekom godina.

    Priče drugih tvrtki
    Pitate se kako su današnji proizvođači printera došli tu gdje su danas? Također pročitajte o povijesti Brothera, Samsunga, HP-a ili Canona.

    Slični članci

    3 minute čitanja

    Priča o brendu Brother – put od Japana do cijelog svijeta

    Malo je vjerojatno da danas postoji netko tko još nije čuo za printere ili fotokopirne uređaje japanske tvrtke Brother. Njena povijest počinje 1908. godine kad je u Japanu osnovan Yasui Sewing Machine Co., odnosno prethodnik današnjeg multinacionalnog diva. Brother je već mnogo godina prisutan na hrvatskom tržištu, a 2018. godine ova japanska tvrtka proslavila je 60 godina od početka poslovanja na europskom kontinentu. Ovakav događaj svakako zaslužuje objavu barem kratkog članka o ovom poznatom proizvođaču.

    Cijeli članak »
    4 minute čitanja

    Priča o Samsungu: kako je prodavač sušene ribe i rezanaca postao najveći svjetski proizvođač elektronike

    2018. godine multinacionalna korporacija Samsung popela se na 12. mjesto na ljestvici najvrjednijih svjetskih kompanija. Ovaj južnokorejski div 2019. godine proslavio je 80 godina od svog osnutka, a na listi 10 najvrjednijih svjetskih kompanija pronaći ćete samo dvije čija povijest seže još dublje. Krenite s nama u priču o tome kako je jedan prodavač sušene ribe i rezanaca postao svjetski tehnološki lider današnjice.

    Cijeli članak »