Priča o Samsungu: kako je prodavač sušene ribe i rezanaca postao najveći svjetski proizvođač elektronike

25. 3. 2019

2018. godine multinacionalna korporacija Samsung popela se na 12. mjesto na ljestvici najvrjednijih svjetskih kompanija. Ovaj južnokorejski div 2019. godine proslavio je 80 godina od svog osnutka, a na listi 10 najvrjednijih svjetskih kompanija pronaći ćete samo dvije čija povijest seže još dublje. Krenite s nama u priču o tome kako je jedan prodavač sušene ribe i rezanaca postao svjetski tehnološki lider današnjice.

Sadržaj:

  • Ime koje je predodređeno za uspjeh
  • Priča o poduzetniku koji nije bježao pred izazovima
  • Kad je Samsung počeo proizvoditi crno-bijele televizore, stanovništvo SAD-a već je odavno gledalo slike u boji
  • 1980-ih godina Samsung je na tržište počeo lansirati sve više svojih proizvoda
  • 90-ih godina ova domaća zvijezda postala je prava svjetska superzvijezda
  • Budućnost Samsunga je u (trima) zvijezdama
  • Ime koje je predodređeno za uspjeh

    U prijevodu s korejskog Samsung znači „tri zvijezde” i simbolizira „nešto značajno”. Kako bismo uopće drugačije mogli opisati sve što je ova kompanija uspjela izgraditi u 80 godina od svog osnutka? Samsung je trenutno najveći proizvođač i distributer elektronike na svijetu.

    Procjenjuje se da ova korporacija vrijedi 326 milijardi dolara, što je iznimno pohvalan rezultat za tvrtku iz zemlje koja je nešto veća od Hrvatske po površini i koja je nakon Korejskog rata bila jedna od najsiromašnijih zemalja svijeta.

    Priča o poduzetniku koji nije bježao pred izazovima

    Većina nas svakodnevno se susreće s pametnim telefonima, monitorima, kućanskim aparatima ili printerima ovog brenda. Ipak, tek nekolicina ljudi zna da je 1938. godine Lee Byung-chul prvotno osnovao lokalnu trgovinu s namirnicama. Uz 40 zaposlenika, Lee je u svojoj trgovini nudio sušenu korejsku ribu, povrće i rezance iz kućne radinosti.

    Lee je bio vrlo ambiciozan poduzetnik i od samog početka nije bježao pred izazovima. Kad se ukazala šansa za izgradnju tvornice za preradu vune, odlučio je u gradu Daegu sagraditi najveću tvornicu te vrste u cijeloj Koreji.

    Ova je tvrtka brzo napredovala pa se nedugo nakon toga preselila u glavni grad Seoul. Tijekom prva tri desetljeća svog postojanja Samsung je postupno investirao u prehrambenu i tekstilnu industriju, osiguranje i prodaju robe. Ova diverzifikacija investicija pokazala se sjajnom strategijom. Nimalo ne čudi što je ova tvrtka postigla nagli uspjeh nakon što je krajem 1960-ih godina počela ulagati u elektroniku, a nekoliko godina kasnije i u brodogradnju (da, dobro ste pročitali). Tako je ova mala prodavaonica sušene ribe i rezanaca postala kompanija za čiji logo znaju ljudi daleko izvan granica Koreje.

    Kad je Samsung počeo proizvoditi crno-bijele televizore, stanovništvo SAD-a već je odavno gledalo slike u boji

    U vrijeme kada su kućanstva u SAD-u već naveliko mijenjala svoje crno-bijele televizore za one u boji, u Koreji (a samim time i u cijeloj Aziji) većina stanovništva nije ni znala da postoje ti „sanduci s pokretnim slikama”. Tek kada su se američki i europski proizvođači odlučili proširiti na azijsko tržište, korejska vlada je razmišljala o tome ne bi li bilo bolje televiziju izrađivati „kod kuće”. Vlada je ubrzo postavila uvjete stranim proizvođačima televizora: žele li prodavati svoje proizvode u Koreji, moraju s njima podijeliti svoju tehnologiju proizvodnje. Ovo je bila savršena prilika za domaće proizvođače, a Samsung je naravno bio među prvima koji je tu priliku iskoristio.

    1970. godine na svijet je došao prvi televizor s logom Samsunga, točnije crno-bijeli model nazvan P-3202. Zajedno s masovnim širenjem redovitog emitiranja, pojavio se i veliki interes za televizore, a samo šest godina kasnije brend Samsung prodao je milijun takvih uređaja.

    1980-ih godina Samsung je na tržište počeo lansirati sve više svojih proizvoda

    Sve do kraja prošlog stoljeća, Samsung je uvijek bio u prednosti. Što se tiče proizvodnje ostalih uređaja i kućanskih aparata, iako je ovaj brend bio relativno uspješan, postao je pravi tehnološki lider tek kad je počeo razvijati vlastite tehnologije.

    Jedan primjer koji to potvrđuje: 1982. godine Samsung je postao konkurencija ostalim proizvođačima malih printera (i djelomično telekomunikacije) nakon što je lansirao svoj prvi faks uređaj. Valja napomenuti da su svjetskim tržištem printera, faks uređaja i sličnih proizvoda već tada vladala četiri poznata brenda – Canon, HP, EpsonBrother.

    Do 1980-ih godina Samsung je ostvario dovoljan profit da polako, ali sigurno počne izlaziti iz sekundarne pozicije na svjetskom tržištu s elektronikom. Tvrtka je počela naveliko investirati u istraživanje i razvoj, a osim što je postizala uspjehe na svjetskom tržištu televizora, perilica rublja i mikrovalnih pećnica, tvrtka se nakon promišljenog preuzimanja jedne manje tvrtke počela baviti i telekomunikacijskom industrijom.

    90-ih godina ova domaća zvijezda postala je prava svjetska superzvijezda

    Desetljeće koje je svijetu dalo Pokémone, Tamagotchi i makarenu bilo je prekretnica za Samsung. U svoju već široku ponudu proizvoda Samsung je dodao i čipove za računala i memorijske uređaje. Ubrzo je postao jedan od lidera na svjetskom tržištu u tom polju, a ako izuzmemo Intel, Samsung praktički nije imao konkurenciju u proizvodnji računalnih čipova i memorije u svijetu.

    Opis fotografije: Jeste li znali da je za izgradnju poznatog nebodera Petronas u Kuala Lumpuru (najviši toranj na svijetu u vrijeme završetka) zaslužan Samsung Engineering & Construction?

    samsung2-nahled2.jpg

    Kompanija Samsung Engineering & Construction grupe Samsung sudjelovala je u izgradnji nebodera Burj Khalifa u Dubaiju koji je još uvijek najviša zgrada na svijetu.

    Prvi Samsungov mobitel izašao je na tržište 1988. godine, samo 4 godine nakon što je Motorola svijetu predstavila prvi masovno proizveden mobilni telefon. Međutim, Samsung nije imao bajni početak što se tiče proizvodnje mobitela. Velik dio tržišta početkom 1990-ih godina pripadao je Motoroli (60 % tržišnog udjela u Koreji naspram 10 % prodaje Samsunga), a kvaliteta Samsungovih mobitela bila je loša. Ovaj je brend u tom pogledu primio nekoliko teških udaraca tržištu.

    U Samsungu još i danas kruži priča kako je tadašnji šef tvrtke Kun-Hee Lee spalio cijelo skladište nakon što je saznao da cijela linija mobitela koja je trebala biti na prodaji od 1995. godine uopće ne radi.

    Nakon tog incidenta, diljem tvrtke raspravljalo se o tome treba li Samsung prestati proizvoditi mobitele. Kun-Hee Lee na kraju je odlučio da će Samsung nastaviti s proizvodnjom mobitela, ali će iz temelja promijeniti svoju strategiju. Umjesto da jeftine mobitele pokušaju učiniti dostupnima svima, usredotočit će se na razvoj pojedinih dijelova mobitela, a prije nego što uspiju napraviti zaista kvalitetan uređaj, prodavat će svoje dijelove drugim proizvođačima.

    Budućnost Samsunga je u (trima) zvijezdama

    Zahvaljujući odvažnoj odluci tadašnjeg šefa, kompanija Samsung danas je najjači igrač na tržištu mobitela s udjelom od oko 20 %. Od 2011. godine s vrha ljestvice nisu ga uspjeli srušiti ni Apple, ali ni Huawei koji posljednjih godina brzo raste. Kad smo već spomenuli Apple, jeste li znali da je Samsung već dugi niz godina glavni dobavljač dijelova za iPhone mobitele?

    samsung3-nahled2.jpg

    Stražare oko kampusa istraživačkog centra Samsung u Silicijskoj dolini zamijenili su robotski stražari tvrtke Knightscope. Budućnost se događa upravo sada.

    Samsung danas postavlja smjer u gotovo svim područjima svog poslovanja i nalazi se uz bok velikanima kao što su Google, Facebook, Apple i Amazon. U 21. stoljeću suočavaju se s izazovima kao što su IoT (internet of things – internet stvari), pojava pete generacije bežičnih sustava (5G), virtualna stvarnost i umjetna inteligencija. Upravo je Samsung taj koji je nedavno predstavio prvi smartphone sa sklopivim zaslonom koji je označio budućnost mobilnih telefona. Ipak, morat ćemo pričekati još nekoliko godina da vidimo hoće li ovaj odvažan pothvat biti pun pogodak ili promašaj.

    Slični članci

    3 minute čitanja

    Priča o brendu Dell: od sastavljanja računala na koljenima do tehnološkog diva

    Danas je Dell jedna od najvećih tehnoloških kompanija na svijetu. Tvrtka zapošljava preko 165 000 ljudi, a njen vlasnik jedan je od najbogatijih ljudi na planetu. Ali nije uvijek bilo tako. Čak i prije nego što je Dell uskočio u prodaju printera i drugih komponenti, njegov glavni proizvod bila su sklopljena računala. Ideja da ih proda rodila se u glavi 19-godišnjeg američkog studenta.

    Cijeli članak »
    3 minute čitanja

    Priča o brendu HP – prijateljstvo za cijeli život

    Google, Apple, Amazon, Microsoft. Ove tvrtke sa skromnim početkom bile su sinonim za mala poduzeća čiji su osnivači imali svega nekoliko centi na raspolaganju za pokretanje posla. S vremenom su ove tvrtke rasle, a njihovi proizvodi i usluge promijenili su svijet. Ponekad im je za uspjeh bila dovoljna dobra ideja, a ponekad iznimna hrabrost za krađu ideje konkurencije. Sudbina nekih poslužila je kao scenarij za filmove i većina nas je sigurno pogledala filmove kao što su Društvena mreža, Pirati Silicijske doline i Steve Jobs. Jedan film ipak nedostaje: to je priča o Hewlett-Packardu, jednoj od ikona u računalnoj industriji.

    Cijeli članak »