4 savjeta kako (napokon) prestati odugovlačiti
Mnogi ljudi smatraju da je odugovlačenje isto kao i lijenost, no to nije točno. Najviše odugovlače ljudi sa sveučilišnom diplomom koji su zaposleni na višim pozicijama. Kronično odgađanje posla uništava karijere mnogih umjetnika, menadžera i liječnika i može dovesti do razvoja sindroma sagorijevanja, tjeskobe i depresije. Kako jednom zauvijek prestati odugovlačiti?
Odgađate li alarm tri puta, zatim nakon dolaska na posao gubite još više vremena u čajnoj kuhinji, ujutro prvo surfate društvenim mrežama i tek nakon ručka počinjete zaista raditi? Vaš je raspored istovremeno prepun neispunjenim obavezana i sastancima? Ako ste se prepoznali u navedenom opisu, onda ste tipičan primjer osobe koja odugovlači.
Kako izgleda odugovlačenje?
Umjesto da se posvetite obavezama koje zaista trebate obaviti, vi se radije posvećujete nekoj drugoj aktivnosti, no ni ona vas ne veseli? Upravo suprotno, ona izaziva tjeskobu i produbljuje je? Riječ je o tipičnom znaku odugovlačenja. Osoba koja odugovlači svjesna je svojih obaveza i rokova, no svejedno im se ne može posvetiti.
Današnja moderna tehnologija samo olakšava kronično odgađanje obaveza. Dovoljno je svega nekoliko klikova da se nađete na društvenim mrežama, a ako ih je vaš poslodavac blokirao na uredskim računalima, opet ih možete posjetiti na svojim mobitelima.
Odugovlačenje često uzrokuje tzv. paralizu odlučivanja. Riječ je o situaciji u kojoj imamo toliko obaveza da doslovno ne znamo što prvo početi raditi pa radije surfamo Instagramom, Facebookom ili beskorisnim videima koji se nalaze posvuda po internetu.
Moderna znanost nudi nekoliko načina za borbu protiv kroničnog odgađanja obaveza.
1) Podijelite posao u manje blokove
Efektivno oružje protiv paralize odlučivanja je obična olovka i blok papira. Navečer na papir zapišite sve obaveze za sljedeći dan, svrstajte ih po prioritetu i odredite točno vrijeme za obavljanje pojedinog zadatka.
Veći posao podijelite u manje blokove, a manje zadatke (npr. pregledavanje e-pošte) spojite. Na taj ćete način efikasno spriječiti paralizu odlučivanja jer će se lista obaveza na papiru pobrinuti za vaš dnevni plan. U boljoj organizaciji pomoći će vam i naš članak s pet pravila za učinkovito upravljanje vremenom.
Za obavljanje pojedinih blokova zadataka koristite tehniku Pomodoro. Ova je tehnika nastala krajem 1980-ih godina u Italiji i temelji se na koncentriranom radu u trajanju od 25 minuta, nakon čega slijedi pet minuta pauze. Nakon četiri ovakvih Pomodoro ciklusa, odmorite se barem 20 minuta. Ovu 20-minutnu pauzu možete iskoristiti za povećanje kognitivne energije (vidi dolje).
Za mjerenje Pomodoro ciklusa možete koristiti mnoštvo aplikacija. Na Android i iOS pametnim telefonima možete koristiti npr. Focus To-Do: Pomodoro Timer & To Do List, a na računalima aplikaciju Marinara Timer. Obje aplikacije su besplatne. Ako pak ne volite specijalizirane aplikacije, poslužite se običnim kuhinjskim brojačem vremena.
2) Smanjite buku i manje koristite društvene mreže
Najveći neprijatelji koncentracije su društvene mreže i kolege koji (za razliku od vas) stalno odugovlače.
Surfanje Facebookom i sličnim društvenim mrežama možete pokušati sami ograničiti, no to ne jamči da s vremenom nećete pokleknuti. Ako društvene mreže ne blokira vaš poslodavac, prekinite Wi-Fi vezu i isključite mobilne podatke na svom mobitelu, a na svoje računalo instalirajte jednu od aplikacija koja blokira pristup YouTubeu, Instagramu i sličnim stranicama. Među korisnicima Chrome preglednika neke od popularnih proširenja su StayFocused i Mindful Browsing.
Pokušajte objasniti svoju situaciju kolegama. Ako i dalje ne poštuju vašu potrebu za koncentracijom i ometaju vas, posegnite za slušalicama. One vam također mogu pomoći usredotočiti se ako radite u uredu otvorenog tipa.
Slušalice su sjajno pomagalo za stišavanje okolnih zvukova koji vas ometaju u uredu.
3) Razmislite o tome koji je pravi smisao vašeg posla
Znate li koji je smisao vašeg posla? Ne znate? Onda nije ni čudo da pronalazite kojekakve izgovore s ciljem da pobjegnete od obavljanja svojih obaveza.
Ako ne znate pravi smisao posla koji radite, bit ćete skloniji odgađanju tog istog posla. Nije dovoljno voditi se mišljenjem da je jedina svrha izvješća koje izrađujete ta da udovoljite svojim šefovima. Razlog za izradu mjesečnog izvješća može biti npr. nastojanje da se sredstva tvrtke efikasnije troše i da svojim zaposlenicima poboljša uvjete na poslu koji im treba za njihovu egzistenciju.
Razmislite o viziji tvrtke za koju radite. Kako ona pomaže poboljšati svijet? I najobičnija poduzeća imaju svoju misiju. Primjerice, računovodstveni servisi na prvi pogled vode računovodstvo, pružaju usluge poreznih revizija i konzultacija. Međutim, u stvarnosti ovi servisi olakšavaju posao mnogih poduzetnika jer za njih izrađuju računovodstvene planove.
Pronađite se u viziji tvrtke za koju radite. Ako imate vlastiti posao, razmislite o tome zašto ste se odlučili upravo za taj posao i na koji način olakšavate život svojim klijentima.
4) Povećajte razinu kognitivne energije
Rezultati brojnih istraživanja dokazuju da volju možete vježbati kao i mišiće. Razinu volje određuje količina tzv. kognitivne energije – ako je imate dovoljno, lakše ćete se prisiliti na obavljanje neugodnih zadataka. Ako pak nemate dovoljno kognitivne energije, umjesto obavljanja posla radije ćete pogledati posljednju epizodu omiljene serije (što nije uvijek loše).
Razinu kognitivne energije možete povećati ciljanim odmorom. To nije surfanje internetom, nego kraća šetnja ili vježbanje – ukratko, sve što će vas odvojiti od zaslona i preusmjeriti vaše misli s posla.
Provjereni recept za povećanje kognitivne energije je čaša soka ili komad voća. Voće sadrži glukozu koja je najveće gorivo za mozak i u razumnim količinama može povećati koncentraciju.
Slični članci
Može li gledanje serija tijekom radnog vremena poboljšati vašu produktivnost?
Je li vas ikada netko ulovio kako gledate novu epizodu Igri prijestolja na poslu? Možda vam je tijekom radnog vremena nezamislivo igrati video igrice ili stolni nogomet. Ipak, zabavno-rekreacijske zone na radnome mjestu postaju trend u progresivnim tvrtkama jer poslodavci počinju shvaćati da je odmoran zaposlenik ujedno i dobar zaposlenik.
Cijeli članak »5 pravila za upravljanje vremenom
Ako nikad nemate dovoljno vremena za svoje obaveze, ovaj će vam članak pomoći u svladavanju osnovnih pravila za upravljanje vremenom. Možete biti fleksibilniji što se tiče točnosti na poslu ako ne morate odgovarati nekome drugome. Međutim, situacija je drugačija ako neki nedovršeni zadatak morate za 5 minuta predati svom šefu. Što vam sve može pomoći držati se zadanih rokova?
Cijeli članak »