Xerox: tehnološki predvodnik koji je postavio temelje današnje uredske tehnologije
Ime ovog brenda postao je sinonim za kopiranje. Ipak, izum kserografije daleko je od jedine prekretnice u povijesti razvoja uredske tehnologije za koju je zaslužan Xerox. Izum grafičkog sučelja i miša doveli su do izuzetnog napretka u načinu korištenja i raširenosti osobnih računala. Za ove je izume također odgovoran Xerox. Pročitajte priču o brendu s poviješću starom više od sto godina koji se unatoč velikom broju novih patenata i inovacija nikako ne može popeti na vrh.

Povijest Xeroxa počinje 1906. godine kad je u američkom gradu Rochester tvrtka pod imenom Haloid Company lansirala na tržište papir za fotografije. Međutim, ova tvrtka postala je poznata tek kasnije kad je 1960-ih godina izumila revolucionarni proizvod – fotokopirni stroj na principu kserografije.
Tijekom narednih desetljeća Xerox je dominirao tržištem fotokopirnih strojeva, a naziv brenda postao je doslovno sinonim za kopiranje. Međutim, od tada se mnogo toga promijenilo i unatoč velikom broju patenata, čini se da su dani slave ovog tehnološkog predvodnika daleko iza njega.
Xerox: jedna revolucionarna inovacija za drugom
Tvrtka Xerox diljem svijeta ima više od 68 000 patenata od kojih je više od četvrtine još uvijek aktivno. Prema lokaciji patenata za ovu su tvrtku ključna tržišta u Japanu, SAD-u i Kanadi. Njegovi glavni patenti vezani su uz printere i fotokopirne uređaje. Međutim, kopiranje i ispisivanje nisu samo jedina područja u kojima Xerox napreduje. Pročitajte u nastavku nešto više o revolucionarnim Xeroxovim izumima.
Kserografija
Sve je počelo izumom kserografije kad je prije više od 80 godina Chester Clarson svijetu želio omogućiti jednostavniji i povoljniji način kopiranja. Njegov se tadašnji patent temeljio na principu elektrostatičke adhezije tonerovog praha na izolacijsku površinu. Bio je to samo jedan korak prije izuma fotokopirnih strojeva kakve znamo danas. Njih je Xerox lansirao 1960. godine. 17 godina kasnije, Xerox je svijetu predstavio prvi laserski printer.
Ethernet
Na početku 1970-ih godina inženjeri u PARC laboratorijima postavili su temelje današnjem internetu kad su razvili eksperimentalnu ethernet mrežu. Tehnologija povezivanja lokalnih uređaja koju je Xerox zajedno s tvrtkama DEC i Intel službeno predstavio 1980. godine brzo je postala svjetskim standardom.
Utičnica za ethernet LAN kabel još je uvijek neizostavan dio većine uređaja s mogućnošću povezivanja na lokalne i internetske mreže.
Grafičko sučelje i miš
Grafičko sučelje i upravljanje mišem izumi su bez kojih vjerojatno nikada ne bi došlo do masovnog širenja osobnih računala. Iako su se računala počela masovno koristiti uglavnom zahvaljujući tvrtki Apple, prvo grafičko sučelje kojem se upravlja mišem razvili su inženjeri tvrtke Xerox u svojim radionicama u Pao Altu.
Elektronički papir
Tinta i papir na neki su način najrašireniji mediji za prijenos informacija. Ipak, imaju jedan veliki nedostatak – ne mogu se ponovno upotrijebiti (ako zanemarimo mogućnost recikliranja papira, ne postoji mnogo načina na koje možemo ponovno upotrijebiti tintu). Godine 1975. Nicholas N. Sheridon u Xeroxovu istraživačkom centru PARC osmislio je prvu verziju elektroničkog papira.
Što je to elektronički papir?
Prvi elektronički papir koji je osmislio Xerox izgledao je ovako: u gumenom pakiranju nalazili su se milijuni plastičnih provodljivih kuglica smještenih u otvorima napunjenima uljem. Jedna polovica kuglice bila je bijela, a druga polovica crna. Pomoću električnog naboja minijaturne kuglice promjera manjeg od 100 mikrona su se rotirale i tako stvarale konačnu sliku na elektroničkom papiru.
Xerox je bio svjestan potencijala ove tehnologije čak i 30-ak godina nakon njenog izuma. 2000. godine Xerox je osnovao podružnicu Gyricon Media Inc. s ciljem komercijalnog širenja elektroničkog papira.
Kako je Xerox postao sinonim za kopiranje
Prvi vlastiti fotokopirni stroj Xerox je lansirao na tržište 1959. godine pod imenom Xerox 914. Ovaj je uređaj brzo zamijenio većinu dotad korištenih metoda za izradu kopija pisanih i tiskanih dokumenata poput papira za kopiranje, fotografiranja i raznih drugih strojeva i uređaja za stvaranje kopija. Xerox 914 postao je toliko popularan uređaj da je u samo dvije godine njegove prodaje tvrtka zaradila gotovo 60 milijuna dolara.
Prvi model fotokopirnog stroja Xerox danas je vrijedni muzejski izložak. (Izvor: https://www.flickr.com/photos/mwichary/32000832472)
Iako je konkurencija na tržište brzo lansirala vlastite fotokopirne strojeve, ti su se uređaji jedva mogli usporediti sa Xeroxovim. Ime brenda brzo je postalo sinonim za kopiranje. Glagol „xerox” postupno se našao u većini engleskih rječnika, a možete ga pronaći i u uvaženom Oxfordskom rječniku engleskog jezika.
Iako se ovo može činiti kao marketinška prednost, ona ima svojih nedostataka. Svaki brend teži određenoj originalnosti. Glavni cilj svakog brenda je ostati zapamćen među ljudima, ali i da ga kupci povezuju s konkretnim proizvodima, a ne s općim aktivnostima iako su one usko vezane za područje poslovanja. Kad brend postane uobičajeno korišten izraz, marketinški troškovi prirodno rastu, a to je slučaj i sa Xeroxom.
Xerox nakon sto godina
Uređaji Xerox i dalje su sinonim za kvalitetno kopiranje i ispis. Iako su dani najveće slave ovog brenda vjerojatno prošli, danas postoji malo konkurentskih tvrtki koje bi mogle parirati nekadašnjem uspjehu tvrtke Xerox.
Posljednja dva desetljeća tvrtka Xerox fokusira se na značajne akvizicije ostalih tvrtki i širi svoj portfelj proizvoda i usluga. Zahvaljujući prirastu tvrtke Tektronix, Xerox je na prijelazu tisućljeća predstavio novu liniju printera za crno-bijeli ispis i printera za ispis u boji. Neke od ostalih područja proizvodnje kojima se Xerox počeo baviti su razvoj softvera za usluge tiska i pohrane u oblaku.
Danas se tvrtka Xerox uglavnom fokusira na kompleksne usluge tiskanja za financijski, državni, zdravstveni i IT sektor. S više od 18 000 inovativnih patenata, Xerox još uvijek možemo smatrati tehnološkim predvodnikom, a smjestio se i na 318. mjestu na prestižnoj listi Fortune 500, što dodatno pokazuje značaj tvrtke.
Slični članci

Priča o brendu Brother – put od Japana do cijelog svijeta
Malo je vjerojatno da danas postoji netko tko još nije čuo za printere ili fotokopirne uređaje japanske tvrtke Brother. Njena povijest počinje 1908. godine kad je u Japanu osnovan Yasui Sewing Machine Co., odnosno prethodnik današnjeg multinacionalnog diva. Brother je već mnogo godina prisutan na hrvatskom tržištu, a 2018. godine ova japanska tvrtka proslavila je 60 godina od početka poslovanja na europskom kontinentu. Ovakav događaj svakako zaslužuje objavu barem kratkog članka o ovom poznatom proizvođaču.
Cijeli članak »-178354-600-600-0.jpg)
Canon: priča jednog od najinovativnijih brendova na svijetu
Prvi fotoaparat izradili su već 1934. godine, a osim što je bio vrlo sličan tada poznatim Leica fotoaparatima, Canonov prvi fotoaparat nije bio posebno zanimljiv. Nakon 85 godina svog postojanja, Canon se konačno popeo na vrh ljestvice najinovativnijih tvrtki na svijetu. S više od tri tisuće patenata, s pravom ga smatraju globalnim tehnološkim liderom na tržištu digitalne tehnologije. Pročitajte priču o brendu Canon.
Cijeli članak »