Psihologija boja: kako boje funkcioniraju i na što treba paziti prilikom printanja?
Donosite li odluke na temelju razuma ili emocija? Iako se u svom odgovoru vjerojatno kladite na prvu opciju, mnoga psihološka istraživanja upućuju na drugu opciju. Ljudi su emocionalna bića i njihovo trenutno raspoloženje mogu promijeniti čak i boje koje vide. Kako ih na pravi način iskoristiti pri tiskanju promotivnih materijala?
Prvo, malo teorije: sve nijanse koje ljudsko oko percipira – do 10 milijuna boja – dio su takozvanog spektra boja definiranog valnim duljinama od 380 do 750 nm (svaka boja je svjetlost s određenom valnom duljinom).
Boje izvan ovog spektra nevidljive su ljudima, ali kukci i ptice, primjerice, također mogu vidjeti ultraljubičaste boje zahvaljujući specijaliziranim stanicama u oku osjetljivim na svjetlost.
Spektar boja: ljubičasti kraj odgovara valnoj duljini od 380 nm, boje s kraćom valnom duljinom nazivaju se ultraljubičastim; crveni kraj odgovara 750 nm, nijanse s višim valnim duljinama nazivaju se infracrvene.
Kako boje utječu na Vas
Utjecajem različitih nijansi na našu percepciju i emocionalno stanje bavi se psihologija boja. Znanje iz ovog područja široko se koristi, primjerice, u planiranju fasada i interijera, sportskih događaja ili reklamnih kampanja.
Razlog je jednostavan – kombiniranjem boja s proizvodima kupci stvaraju određeni emotivni odnos s proizvodom. A prema istraživanjima, neke nijanse čak mogu natjerati osobu na spontanu kupnju, npr. na blagajni samoposluživanja.
Emocije povezane s bojama su i biološki i kulturološki utemeljene. Jednu te istu boju pripadnici različitih civilizacijskih krugova tako mogu različito koristiti. Dok je za Europljane bijela boja čistoće, Japanci je vide kao personifikaciju smrti. Osobna iskustva i sklonosti pojedinaca također imaju snažan utjecaj.
Natprosječno velik broj ljudi, primjerice, preferira plavu i zelenu, što je očito evolucijski određeno. Ove su boje bile važne za preživljavanje u prošlosti (plava = voda, zelena = biljna hrana ili sklonište). U slučaju hrane i pića, međutim, svijetlo plava može izazvati otpor - plavkasta boja ukazuje na moguću plijesan.
Pojedinačne boje možemo podijeliti na:
- Tople boje - uzbuđuju; imaju i placebo efekt, gdje npr. jarko crvene i narančaste tablete mogu uzbuditi osobu, a da ne sadrže nikakvu aktivnu tvar. Ovdje uključujemo crvenu, žutu, svijetlo zelenu i razne nijanse narančaste.
- Hladne boje - smiruju, placebo efekt se očituje u smirivanju; hladne boje uključuju nijanse plave i ljubičaste te tamnozelene.
- Neutralne boje – komplementarne nijanse koje nastaju miješanjem toplih i hladnih boja. Uključujemo sive, bijele bež i krem nijanse.
Odabir boje bitan je za korporativnu komunikaciju i percepciju proizvoda, npr. kod tiska posjetnica i letaka.
Primjer je McDonald's koji je prelaskom s crvene na zelenu povećao prodaju za 5,5 % između 2018. i 2019. godine. Prema marketinškim stručnjacima, percepcija zelene kao "zdrave" boje odigrala je veliku ulogu, zbog čega su kupci spremniji potrošiti više novca na brzu hranu.
Važnost boja u marketingu
Dakle, kako se određene boje povezuju s različitim emocijama? A koje nijanse koristiti ako želite da Vaše usluge ili proizvode klijenti percipiraju kao pouzdane?
Crvena:
- emocije: strast, snaga, uzbuđenje, bijes, brzina.
Žuta:
- emocije: sreća,
- značajke: niža kvaliteta, jeftin proizvod.
Zelena:
- emocije: zdravlje, zavist,
- značajka: skuplji proizvod, ekološki proizvod.
Plava:
- emocije: muškost, kompetentnost,
- značajka: visokokvalitetan, pouzdan proizvod.
Ružičasta:
- emocije: sofisticiranost, ženstvenost, iskrenost.
Ljubičasta:
- emocije: autoritet, moć.
Narančasta:
- emocije: toplina, uzbuđenje.
Crna:
- emocije: tuga, strah, smrt,
- značajka: luksuzni proizvod.
BIjela:
- emocije: sreća, čistoća.
Boje pri tisku
Prilikom printa promotivnih materijala imajte na umu da printer neće doista isprintati sve boje koje vidite na ekranu. Elektronički uređaji koriste takozvani RGB način rada i stvaraju pojedinačne nijanse kombiniranjem bijele, zelene, crvene i plave.
No printeri rade na principu CMYK moda, gdje se pojedine boje stvaraju "oduzimanjem" crne, žute, magenta i cijan boje (više informacija možete pronaći u članku o usporedbi RGB i CMYK boja). To između ostalog znači da obični printeri neće printati nijanse svijetlo žute, ružičaste i zelene te će ih zamijeniti tamnijim varijantama.
Međutim, to može uzrokovati temeljnu promjenu u percepciji ponuđenih usluga - dok svijetlozelena ima ohrabrujući karakter, tamnozelena je prilično umirujuća. Problem rješavate posebnim uređajima za printanje s heksakromnim tonerima koji sadrže ukupno šest boja (umjesto standardne četiri).
Slični članci
Što je to DPI i kako prema tome odabrati odgovarajući printer?
Većina kupaca pri odabiru printera za ured ili za kućnu upotrebu u obzir uzima faktore poput cijene, vrste i funkcija uređaja. Međutim, malo kupaca skreće pažnju na DPI vrijednost koja je jedna od ključnih karakteristika printera. Jednostavno rečeno, ovaj parametar pruža informaciju o visini kvalitete ispisa pojedinog printera i za koju je namjenu taj printer onda i najprikladniji. Ne znate što označava DPI? U ovome članku pokušat ćemo vam to razjasniti.
Cijeli članak »Kako isprintati pločice s imenom, posjetnice i ostale promotivne materijale?
Trebate brzo obraditi i isprintati reklamne materijale, a copy centar Vam nije pri ruci ili ste jednostavno u stisci s vremenom? Ne brinite, danas možete sami izraditi posjetnice i letke – čak i s običnim printerom. Pročitajte kako izraditi takve promotivne tiskovine kojih se nećete sramiti.
Cijeli članak »